Huvudvärk

Huvudvärk beror sällan på en allvarlig underliggande sjukdom, men kraftig och ihållande huvudvärk skall tas på allvar. Detta gäller speciellt barn och personer som plötsligt eller gradvis får huvudvärk utan att alldrig haft besvär tidigare.

Huvudvärk följs ofta åt av andra symptom som krasslighet, illamående, trötthet, öronsus, orkeslöshet och koncentrationssvårigheter. Återkommande huvudvärkkommer i det långa loppet att påverka humöret. Många blir irriterade, deprimerade och /eller håglösa.

5.jpgHuvudvärk är soma alla andra smärtorett meddelande om att något kan vara fel. Källan till smärtan är ofta funktionsstörningar i nackens muskler och leder. En och samma patient kan ha flera typer av huvudvärk. Dessa kan gå över i varandra eller likna varandra. Exempelvis kan det börja med en spänningshuvudvärk utlöst av hög fysisk eller psykisk belastning. Om smärtan får fortsättakan nackhuvudvärk bli nästa steg, som dessutom kan utlösa migrän. Ett annat exempel är patienten med kraftig spänningshuvudvärk, som efterhand utvecklar kroniskt medicininducerad huvudvärk. Se förklaring nedan.

Vanliga typer av huvudvärk

Spänningshuvudvärk, även kallad stresshuvudvärk

Nackhuvudvärk, även kallad cervikogen huvudvärk

Migrän

Medicinskt inducerad huvudvärk

Cervikogen huvudvärk

Ovanliga typer av huvudvärk.

Hortons huvudvärk är en ovanlig och invalidiserande huvudvärk som oftast drabbar män.

Huvudvärk kan också bero på annan sjukdom. Till exempel vid infektion med feber, högt blodtryck, förgiftningstillstånd eller cystor/hjärntumörer.

Många huvudvärkspatienter har stor nytta av kiropraktorbehandling. Vid valet av behandlingsstrategi, lägger kiropraktorn stor vikt vid att se patienten som helhet. Samarbete mellan olika terapeuter kan vara va nytta. Kiropraktoen använder en rad olika metoder och tekniker för att återupprätta normal funktion i leder, muskler och bindväv och nervsystem och därmed minska smärtan och därmed minska smärtan. Huvudsakligen används händerna i behandlingen.

För patienter med kronisk huvudvärk, kan regelbundna uppföljande behandlingar vara ett tryggare behandlingsalternativ, än ett långvarit bruk av smärtstillande läkemedel.