Ischias

6.jpgIschiasnerven är kroppens längsta nerv. Den är en stor, tjock nerv som egentligen är en samling av lång nervtrådar. Den börjar i den nedre delen av korsryggen, går genom bäckenet och säte till baksidan av låret och underbenet och ända ut i tårna. På väg ned i benet försörjer ischiasnerven olika strukturer, bland annat muskler, senor, ledband, leder, blodkärl och hud. När nerven blir irriterad eller kommer ikläm inne i ryggen kan du få smärtor, domningar eller till och med muskelsvaghet i benet. Detta symptom kallar vi enkelt för ischias.

Ischialgi

Smärta som strålar från ryggen till säte, lår och underben är ett besläktat tillstånd som kallas ischialgi eller "falsk ischias". Det uppstår när muskulatur och leder i nedre delen av ryggen, bäckenet och höftpartiet blir så irriterat eller inflammerat, att smärtorna sprider sig ned över benet. Detta tillstånd är mycket vanligare än "äkta" ischias. Ischialgi kan inte opereras men blir ofta bättre med kiropraktorbehandling.

Ischias

Vid en neurologisk undersökning kan någon av reflexerna vara svagare eller borta. Nedsatt känsel i huden eller minskad kraft i enskilda muskelgrupper kan förekomma. Det gör ofta ont att sträcka ut foten helt eller böja sig framåt.

Omfattning och varaktighet

Sök hjälp

Om du får smärtor i benet bör du uppsöka en kiropraktor, som kan ställa den rätta diagnosen och hjälpa dig vidare. Rätt behandling på ett tidigt stadium kan förkorta sjukdomsförloppet och förhindra långvariga besvär.

Operation

5% av alla patienter med ischias blir opererade. Du skall remiteras för operation om du har outhärdliga smärtor som inte låter sig lindras, eller muskelsvaghet i fot och ben som förvärras. Kiropraktorn kan hänvisa till operation om detta blir aktuellt. Vid problem med urinering skall man alltid remitteras till operation omedelbart. Det är dock vanligt att många tillfrisknar i väntan på operation.

Diskbråck är inte farligt

Många tror att alla diskbråck måste opereras. Numera opereras endast svåra diskbråck med neurologiskt bortfall. Buktande diskar och mindre diskbråck är relativt vanligt hos vuxna. Ett påvisat diskbråck betyder altså inte altid allvarliga ryggsmärtor eller ischias. Det är tryggt att gå till kiropraktorn med diskbråck.

Kiropraktorn berättar om du har äkta ischias eller ischialgi och väljer därefter behandlingsform. Syftet med behandlingen är att återställa god ledfunktion och minska smärtan. Huvudsakligen använder kiropraktorn en rad tekniker och metoder för att med händerna återställa normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem. Därmed förbättras blodcirkulationen så att reparationsprocessen i nerven och disken stimuleras och slaggprodukter som irriterar nerven transporteras bort.

Detta kan du göra för att förebygga