Smärtor i bröstryggen

Smärtor mellan skulderbladen är vanliga. Det är kanske inte så konstigt när man tänker på allt kontorsarbete som utförs i högt tempo med rundade axlar, frammåtböjt huvud och spända armar. Ofta sprider sig smärtan upp till nacken, ut i axlarna och armarna eller fram till bröstet.

Ska jag uppsöka läkare eller kiropraktor?

Många upplever stor rädsla när de känner smärta i bröstet. Om du har ett eller flera av symptomen eller har stor risk för hjärtsjukdommar bör du söka läkarhjälp.

Klassiska varningstecken

Riskfaktorer för hjärtinfarkt eller kärlkramp

Om du däremot inte visar tecken på hjärtsjukdom eller att läkare konstaterat att så inte är fallet, kan en kiropraktor undersöka om undersaken till smärtan ligger i muskel- och ledsystemet. Om kiropraktorn misstänker att smärtan kan beror på andra orsaker, som till exempel känsliga luftvägar eller hjärta, kommer du att bli återremmiterad för ytterligare undersökningar hos läkare.

Vanliga tecken när bröstsmärtorna kommer från muskler och leder

Orsaker till smärta i muskel- och ledsystemet

Vi har alla natuligtvis en stor respekt för bröstsmärtor av oro för för hjärtbesvär. Ta därför bröstsmärtor alltid på allvar.

Endast var femte patient med bröstsmärtor har faktiskt ett hjärtproblem. Vanligare är att bröstsmärtor orsakas av muskelspännngar och lättare dysfunktioner i bröstryggen.

Oron för eventuell allvarlig sjukdom förstärker muskelspännningar och ökar smärtupplevelsen. En ond cirkel uppstår.

1.jpgMånga upplever att de får bra hjälp hos kiropraktorn för smärtor mellan skulderbladen och akuta smärtor som strålar fram i bröstet. Kiropraktorns viktigaste uppgift är alltid att utesluta allvarligare orsaker, som kan kräva behandling av läkare.

I behandlingen används en rad olika metoder och tekniker för att reducera smärta och återupprätta normal funktion i leder muskler, bindväv och nervsystem.