Services

Ischias
Ischiasnerven är kroppens längsta nerv. Den är en stor, tjock nerv som egentligen är en samling av lång nervtrådar. Den börjar i den nedre delen av korsryggen, går genom bäckenet och säte till baksidan av låret och underbenet och ända ut i tårna. På väg ned i benet försörjer ischiasnerven olika strukturer, bland annat muskler, senor, ledband, leder, blodkärl och hud. När nerven blir irriterad eller kommer ikläm inne i ryggen kan du få smärtor, domningar eller till och med muskelsvaghet i benet. Detta symptom kallar vi enkelt för ischias.

Ischialgi

Smärta som strålar från ryggen till säte, lår och underben är ett besläktat tillstånd som kallas ischialgi eller "falsk ischias". Det uppstår när muskulatur och leder i nedre delen av ryggen, bäckenet och höftpartiet blir så irriterat eller inflammerat, att smärtorna sprider sig ned över benet. Detta tillstånd är mycket vanligare än "äkta" ischias. Ischialgi kan inte opereras men blir ofta bättre med kiropraktorbehandling.

Vanliga orsaker

  • Ledlåsningar/funktionsstörningar i ländrygg eller bäcken.
  • Muskelknutor i rygg och säte.
  • Seninflammationer/tendinit i säte och höft.
  • Skador i disken mellan två kotor.

  • Vanliga symptom

  • Smärtorna strålar till säte och lår, men sällan nedanför knäet.
  • Milda till intensiva smärtor.
  • Molande konstant smärta, som kan vara svår att lokalisera.
  • Muskelsvaghet och domningar.
  • Ischias

    Vanliga orsaker

  • Inflammation runt nervrot som isamband med diskbråck i nedre delen av ländryggen.
  • Förkalkningar och slitage som gör det trångt för nerven och dess blodkärl.
  • Vanliga orsaker

  • Ischias kan ge följande symptom och smärta:
  • längs ischiasnerven på baksidan av låret och underbenet och ända ned i foten.
  • som strålar nedanför knät, ofta med domningar eller "sockerderickskänsla" i foten och benet.
  • som är skarp, intensiv och väldefinierad, ofta beskriven som en "elektrisk ström" eller som ger kramper inne i benet.
  • som ger problem med att gå på tårna eller hälarna på grund av muskelsvaghet i foten och underbenet.
  • vilket gör ryggen ibland sned och frammåtböjd när man står och går och man kan halta lite.

  • Vid en neurologisk undersökning kan någon av reflexerna vara svagare eller borta. Nedsatt känsel i huden eller minskad kraft i enskilda muskelgrupper kan förekomma. Det gör ofta ont att sträcka ut foten helt eller böja sig framåt.

    Omfattning och varaktighet

  • Mellan 5-10% av patienter med ryggsmärtor har ischias.
  • Gravida har större risk att råka ut för ischias.
  • Ischias är mycket smärtsamt och ofta långvarigt: 80% blir bra utan operation inom 3 månader. Långtidssjukskrivning är inte ovanligt.
  • Bara 5% av patienter med diskbråck och ischias blir opererade.

  • Sök hjälp

    Om du får smärtor i benet bör du uppsöka en kiropraktor, som kan ställa den rätta diagnosen och hjälpa dig vidare. Rätt behandling på ett tidigt stadium kan förkorta sjukdomsförloppet och förhindra långvariga besvär.

    Operation

    5% av alla patienter med ischias blir opererade. Du skall remiteras för operation om du har outhärdliga smärtor som inte låter sig lindras, eller muskelsvaghet i fot och ben som förvärras. Kiropraktorn kan hänvisa till operation om detta blir aktuellt. Vid problem med urinering skall man alltid remitteras till operation omedelbart. Det är dock vanligt att många tillfrisknar i väntan på operation.

    Diskbråck är inte farligt

    Många tror att alla diskbråck måste opereras. Numera opereras endast svåra diskbråck med neurologiskt bortfall. Buktande diskar och mindre diskbråck är relativt vanligt hos vuxna. Ett påvisat diskbråck betyder altså inte altid allvarliga ryggsmärtor eller ischias. Det är tryggt att gå till kiropraktorn med diskbråck.

    Kiropraktisk behandling

    Kiropraktorn berättar om du har äkta ischias eller ischialgi och väljer därefter behandlingsform. Syftet med behandlingen är att återställa god ledfunktion och minska smärtan. Huvudsakligen använder kiropraktorn en rad tekniker och metoder för att med händerna återställa normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem. Därmed förbättras blodcirkulationen så att reparationsprocessen i nerven och disken stimuleras och slaggprodukter som irriterar nerven transporteras bort.

    Detta kan du göra själv

  • Kylbehandling/isning: lägg en ispåse på nedre delen av ländryggen i cirka 10-15 minuter. Upprepa 3-4 ggr.
  • Sitt så lite som möjligt. Trycket på disken är störst när du sitter. Ligg på rygg på golvet och lägg upp underbenen på en stol.
  • Försök att hitta rörelser och ställningar som minskar smärtan i benet och undvik rörelser som ökar dem.
  • Lite rörelse är bra även om man har svåra smärtor. Gå runt i huset, hellre många korta promenader än en lång.
  • Använd smärtstillande medel vid behov.
  • Massera eller låt någon massera lår, säte och underben. Detta kan ge lindring.
  • Rör på tå och ankel för att stimulera nervbanorna i muskulaturen.


  • Detta kan du göra för att förebygga

  • Ischias förebyggs bäst i det dagliga livet genom aktivitet och rörelser som upprätthåller ryggens muskulatur och som samtidigt ger cirkulation och smörjning i leder och diskar.
  • Har du redan ryggproblem kan de akut förvärras till ischias. Ta därför dina ryggproblem på allvar och sök hjälp hos kiropraktorn.
  • Använd sunt förnuft. Lyft inte över din förmåga.